SMS-Parkeren is ALTIJD DUURDER.

Comments (5) actualiteit

CD&V gemeenteraadslid Liesbeth Metsu is al lang vragende partij voor “SMS-parkeren” in Bredene. Het college hield steeds de bal af omdat de software voor deze vorm van betalen redelijk duur was. Nu is er een firma uit Nederland die de software voor minder geld kan leveren. Het schepencollege heeft nu beslist om tijdens de zomermaanden proef te draaien met “SMS-Parkeren”.

Mobiel parkeren is er vooral voor het gemak. Voor de portemonnee hoef je het niet te doen. Mobiel parkeren is namelijk wel duurder dan normaal parkeren. Er komen vaak nog extra kosten bij kijken, zoals kosten per parkeerbeurt en de eenmalige aanmeldkosten. Deze aanmeldkosten lopen ook erg uiteen bij de verschillende aanbieders.

smsparkerenautomaat

Nu komt het eigenlijk waar het om draait, meer geld uit uw beugel halen i.p.v. minder! Elke SMS kost je naargelang je provider (Telenet, Proximus, Mobistar, Base) tussen de 0,20 euro en 0,50 euro (betalende dienst) en vermits dit een speciaal nummer is zit dit in in het pakket van gratis aangeboden sms’en. Per parkeerbeurt betaal je 4 sms’en  ( Een eerste voor je melding dat je de wagen geparkeerd hebt, een  tweede voor de bevestiging van de parkingdienst (deze moet ook door u worden betaald), een derde om u af te melden en tenslotte een vierde als bevestiging van de stopzetting) dus 4 x 0,20 euro (bij de goedkoopste provider) maakt 0,80 euro per parkeerbeurt extra. Je ontvang later een factuur van de parkeerdienst waar steeds ongeveer 0,25 euro servicekosten worden bijgerekend.

Een voorbeeld : Een parkeerplaats kost 1,50 per uur als je betaald per munten. Deze parkeerplaat kost per SMS 1,50 + 0,25 + 0,80 = 2,55 euro. Hier moet je dan nog de eenmalige activeerkosten bijteellen

Het kan trouwens ook nog veel hoger oplopen als bijvoorbeeld je batterij van je gsm plat is op het moment dat je de parking verlaat, dan kan je geen sms zenden om te melden dat je de parking verlaat en blijft te teller lopen. Afmelden met een andere gsm en nummer is niet mogelijk met dit systeem.

Besluit : SMS-parkeren is enkel goed omdat het handig is maar is steeds duurder. CD&V gemeenteraadslid Liesbeth Metsu laat de Bredenaar, toerist,… dieper in de geldbeugel duiken door het sms-parkeren en dit kan in crisistijd wel tellen.

5 Responses to SMS-Parkeren is ALTIJD DUURDER.

  1. Steen schreef:

    ’t Is een mes die aan twee kanten snijd. Soms geen kleingeld bij, dan maar niet betalen, controle en dan ist 25 euro. ik ben voorstander, je hebt zelf de keuze, betalen met geld of via sms. diensten worden betaald. das ook hetzelfde als huisvuilophaling.

  2. cattoir schreef:

    Het is inderdaad een mes dat langs twee kanten snijd. Maar ik vind het belangrijk dat men dit ook weet en dat men op de parkeerautomaat de melding maakt dat sms-parkeren duurder is.

  3. Jacobs schreef:

    De kost voor Bredene is geen 17,000 Euro, maar 3,000 Euro per jaar waartegen een opbrengst staat van 4 tot 5 keer zoveel. Misschien beter in de toekomst op informatieronde gaan. Binnen 2 weken kan het systeem actief zijn nog voor de zomervakantie. Ook het app-parkeren ineens invoeren daar vallen de sms kosten mee weg.

  4. cattoir schreef:

    Mijnheer Jacobs,

    Dat het voor Bredene geld in het bakje brengt weet uiteraard iedereen, daar was ik als gemeenteraadslid wel van op de hoogte en was ik dus goed geïnformeerd. Blijkbaar moet jij beter lezen het gaat in het artikel over het feit dat de gebruiker, de Bredenaar, de toerist,… meer betaald als er met sms wordt geparkeerd. Dit staat trouwens ook op je eigen website (of die van je werkgever) het kost 15 cent per sms, zowel de verzonden als de ontvangen sms. Dit wil dus zeggen 4 sms’en per parkeerbeurt oftewel 60 cent. Bovendien moet ik u melden dat volgens de laatste statistieken nog 56 % van de Belgen een gewone gsm hebben en geen smartphone en dus geen app kunnen downloaden. De meeste gebruikers zijn dan ook deze groep van mensen en zij betalen minimum 60 cent per parkeerbeurt meer. Besluit sms-parkeren is duurder, maar is inderdaad wel handig (maar daar ging het artikel niet over).

    Dirk Cattoir
    Redactie Bredene-Breed
    Gemeenteraadslid in Bredene

  5. Jacobs schreef:

    Geachte heer Cattoir,
    Het is lang niet zeker dat sms-parkeren duurder is. Je betaalt voor de effectieve parkeertijd. Met munten betaal je vaak teveel daar de parkeerautomaat niet teruggeeft. Bovendien is mobiel parkeren (sms, web, app) een convenience waarvoor mensen bereid zijn om te betalen. Is goedkoper dan een parkeerretributie. Reeds meer dan 2 miljoen automobilisten gebruiken de 4411 parkeerdienst al bijna 9 jaar. Zij vinden dit super. Verder toch nog een andere rechtzetting. Bij sms-parkeren gaat het om premium sms die niet in het gratis pakket van de klant zitten. Bij 4411 is de kost per sms inclusief btw 0,15€. Je kan de retour sms uitzetten. Wat de communicatiekost op 0,30€ brengt. Bij Parkmobile worden de retour sms’en apart aangerekend aan een hoger kost dan 0,15€. Bovendien rekenen zij een servicekost aan. Bij 4411 zijn er geen extra servicekosten, verloopt de afwikkeling via de telecomfactuur en is geen inschrijving verplicht, noch ingave van kredietkaartgegevens. Als je de berekening maakt wat een parkeerautomaat kosten en opbrengt dan is de keuze snel gemaakt. Antwerpen gaat ingevolge een adoptiegraad van boven de 50% het aantal parkeerautomaten met de helft reduceren. Bovendien genereert het 4411 parkeerbetaalsysteem 35% extra inkomsten dan de traditionele automaat voor de stad of gemeente. Misschien toch nuttig om alle elementen met het proefproject in overschouwing te nemen. De steden Knokke-Heist, Oostende, De Panne vinden 4411 duidelijk zeer goed voor hun bezoekers en bewoners met adoptiegraden van boven de 25% al.
    Stéphane Jacobs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please copy the string 5wF5da to the field below: